Een identiteit versterkt het veiligheids gevoel van een openbare plek.

Het plein

Voor mijn afstudeer project heb ik gekeken naar het Gele Rijders Plein in arnhem. Dit plein ligt midden in het centrum, maar kampt met verschillende problemen. Denk hierbij aan verloedering, leegstand en vandalisme.

De gemeente van Arnhem is al een hele lang tijd bezig met dit plein en hoe ze het er weer bruisend kunnen maken. Ondertussen zijn er verschillende horeca gelegenheden gekomen en zijn er meer woningen in de lege panden gebouwd. Dit geeft al veel verbetering. Om het plein en de ontwikkelingen een boost te geven, heb ik een identiteit ontworpen.

Deze identiteit werkt met elementen van de geschiedenis van het plein en legt de benaming, Gele Rijder, uit. Daarnaast omarmt het de nieuwe ontwikkelingen en zorgt voor een soort platform voor alle bestaande, nieuwe en komende horeca. Te vergelijken met b.v. de 9 straatjes in Amsterdam.

Het ontwerp

De 4 logo’s leggen uit wie of wat de Gele Rijder was. Elk logo heeft zijn eigen functie. Zo is er 1 hoofd logo en 3 logo’s die horen bij een jaarlijks event. Namelijk de Gele Rijders week.

Tijdens de Gele Rijders Week, zetten alle horeca ondernemingen een stand op het plein en mogen bezoekers de culinaire hoogstandjes proeven. Daarnaast kunnen ze stemmen op hun favoriet en wordt er jaarlijks een winnaar bekroond met de Gouden Rijder prijs.

Daarbij komt er jaarlijks een folder, waar alle horeca gelegenheden op staan. Verder staat er ook een kaart van het plein in en extra informatie over de geschiedenis van de Gele Rijder. De jaarlijkse winnaar krijgt een speciaal plekje in de folder. Deze folder komt overal in en buiten arnhem te liggen.

Een identiteit bevat waarden die vertelt wat de plek is en in de toekomst zou willen zijn.